Dropbox Business

Dropbox

Cloudopslag

Samen met collega’s werken op een fileserver
Veel bedrijven werken al jarenlang met een fileserver. Dat is handig want zo heb je op elke computer toegang tot alle Word-documenten, Excel-sheets en foto’s. Meestal werkt dat met een netwerkshare en ziet de gebruiker dus een extra Z-schijf, K-schijf, etc.

Bij de meeste bedrijven kun je ook nog rechten aan de gedeelde mappen geven zodat bijvoorbeeld mensen van de afdeling Administratie in de mappen met financiële gegevens kunnen werken, maar andere medewerkers dit weer niet kunnen zien.

Dezelfde oplossing maar dan in de cloud
Sinds enkele jaren kan deze oplossing met bestanden delen ook in de cloud werken. Je hebt dan zelf geen fileserver meer nodig in het pand en het werkt flexibeler als je vanaf verschillende locaties wilt werken. Deze cloudoplossing wordt door verschillende merken aangeboden. Wij hebben de afgelopen jaren met meerdere pakketten ervaring opgedaan en hebben uiteindelijk gekozen om hiervoor een partnership met Dropbox for Business aan te gaan.

Dropbox for Business Standard en Dropbox for Business Advanced zijn andere producten dan de gratis Dropbox die we al jaren kennen als een systeem om documenten uit te wisselen tussen je verschillende apparaten. Dropbox for Business Standard en Dropbox for Business Advanced hebben veel meer mogelijkheden en zijn specifiek ontworpen voor gebruik in een MKB-omgeving of Enterprise-omgeving. Om deze oplossingen te gebruiken betaal je een abonnementstarief dat afhankelijk is van het aantal gebruikers in jullie bedrijf.

Rechten per medewerker toe te kennen
In tegenstelling tot de meeste andere cloudopslagproducten kunnen bij Dropbox for Business Standard en Dropbox for Business Advanced per medewerker of per medewerkergroep rechten toegekend worden aan mappen. Zo kan een overzichtelijke, veilige mappenstructuur ingericht worden waarbij mensen alleen dat zien waarin ze mogen werken.

Terug naar vorige versies
Per ongeluk een map weggegooid, een Excel-sheet overschreven of een foto kwijtgeraakt? Met Dropbox for Business Standard en Dropbox for Business Advanced kan teruggegrepen worden naar de versie van een eerdere datum. Dit lijkt een vanzelfsprekende feature maar vele bekende cloudoplossingen hebben dit niet. Er zijn zelfs cloudoplossingen waarbij een virusbesmetting van de eigen Pc de hele cloudmap kan overschrijven en je zelf niet terug kunt naar een eerdere datum. Bij dergelijke merken van cloudopslagproducten zul je dus alsnog zelf een back-up moeten inrichten om veilig te kunnen werken.

Ongevoelig voor lange bestandsnamen en leestekens
Meerdere cloudopslagproducten waaronder Onedrive kennen beperkingen van leestekens die gebruikt kunnen worden of de lengte van mapnamen en bestandsnamen. In de praktijk krijg je dan dat de synchronisatie blijft “hangen” op bestandsnamen en dat je handmatig de namen moet gaan aanpassen om de synchronisatie te herstellen. Ook het migreren van een bestaande documentenmap naar de cloud is in dat geval een zeer tijdrovende klus omdat de synchronisatie niet soepel verloopt. Dropbox for Business Standard en Dropbox for Business Advanced kunnen alle leestekens probleemloos gebruiken en kunnen dezelfde bestandsnamen en mapnamen gebruiken die je Windows computer gewend is te gebruiken.

Werkt op elk apparaat en elk besturingssysteem
Dropbox for Business Standard en Dropbox for Business Advanced zijn te installeren op alle soorten computers, Macs, tablets en telefoons. Er zijn geen beperkingen bij het uitwisselen van gegevens tussen je Windows computer en je collega die op zijn Macbook werkt. Ook de verschillen tussen Windows 7, 8 of 10 zijn geen probleem. Het werkt stabiel, veilig en zonder beperkingen.

Dropbox Standard Dropbox Advanced
Vanaf aantal gebruikers 3 3
Opslagruimte 5TB Onbeperkt
Snel synchroniseren Inbegrepen Inbegrepen
256-bits AES-en SSL-versleuteling Ja Ja
Integratie met Microsoft Office 365 Ja Ja
Samenwerken aan Office documenten Ja Ja
Versiegeschiedenis 120 dagen Onbeperkt
Bestandsherstel 180 dagen 180 dagen
Alleen-lezen machtigingen voor delen Ja Ja
Door het bedrijf beheerde groepen Nee Ja
Teammap Ja Ja
Gedetailleerde logboeken met activiteiten van teamleden Nee Ja
Prijs per gebruiker EUR 13,65 EUR 20,50
Installatiekosten per werkplek EUR 67,50 EUR 67,50

Eigenschappen Dropbox for Business Standard en Dropbox for Business Advanced
– Bestanden delen met alle collega’s binnen jullie bedrijf.
– Geef rechten op mappen zodat mensen alleen daarin kunnen werken wat ze nodig hebben.
– Werkt op Windows, Mac, tablet en telefoon.
– Is ongevoelig voor bestandsnamen met leestekens.
– Sychronisatie werkt stabiel en snel.
– Migreren van een bestaande bestandenomgeving naar Dropbox for Business Standard of Dropbox for Business Advanced gaat soepel en is niet tijdrovend.
– Je kunt terug naar een eerdere versie als een bestand of map is verwijderd of overschreven.

Voorwaarden
– Prijzen zijn exclusief BTW.
– Prijzen gelden per maand.
– Minimale contractperiode van 1 jaar.
– Wordt jaarlijks automatisch verlengd met een jaar.
– Opzegging kan door minimaal 1 maand voor verlengdatum een email te sturen aan administratie@blueict.nl.